Żele czy batony – co wybrać?

lampy
LED Philips – idealne rozwiązanie dla każdego budynku
Lipiec 26, 2017
umywalka nablatowa
Umywalka nablatowa – dlaczego warto
Sierpień 10, 2017
0

Batony są jednym z elementów diety wysokoenergetycznej zalecanej osobom aktywnym fizycznie. Wybór produktów na rynku jest bardzo duży, a poszczególne rodzaje różnią się między sobą w zasadniczy sposób. Trzeba dobrze wiedzieć, po jakie batony warto sięgać i jaki mają wpływ na nasze ciało.

Dla kogo żel, a dla kogo baton energetyczny?

Sportowcy, którzy chcą dostarczyć organizmowi łatwostrawne paliwo mają do wyboru żele lub batony energetyczne. Przyjmuje się, że żele są skuteczniejsze w przypadku krótkiej i intensywnej aktywności, z kolei batony sprawdzają się podczas dłuższych treningów i wyścigów. Skład dobierany jest pod kątem szybkości przyswajania i spalania kalorii przez sportowca.

Żele mają więcej prostych cukrów, które odznaczają się wysokim indeksem glikemicznym (a zatem są łatwoprzyswajalne). Zadaniem cukrów prostych jest błyskawiczne dostarczenie energii.

Co dają batony?

kulki energetyczne

Baton energetyczny jest komponowany w taki sposób, aby dostarczał energię stopniowo, a zatem zawiera cukry o różnym indeksie glikemicznym – w ten sposób uzupełnia przez cały czas straty energetyczne. To bardzo dobre rozwiązanie w sytuacji, w której musimy szybko dostarczyć organizmowi potrzebne kalorie. Przyjmuje się, że dwa przeciętne batony energetyczne są równoważne jednemu dużemu posiłkowi. Ich niewielka objętość eliminuje uczucie pełności, które często towarzyszy zwykłym pokarmom. Skomasowane wartości odżywcze w tak niewielkiej masie tłumaczą nieco wyższą cenę produktów w porównaniu ze zwykłymi batonikami, które są nośnikami głównie „pustych” kalorii.

Z czego możemy wybierać?

Jeden baton energetyczny różni się od drugiego składem, ale jeżeli zamierzamy spożywać go poza faktycznym treningiem, możemy wybrać dowolny produkt, kierując się przede wszystkim preferencjami smakowymi. W przypadku spożywania w trakcie aktywności, koniecznie trzeba przyjrzeć się im bliżej. Pewne różnice zauważymy w składzie, wartości kalorycznej i konsystencji. Niektóre produkty są bardzo kruche, przez co mogą sprawiać problemy w trakcie jedzenia „w biegu”. Inne są z kolei nieco gumiaste i wymagają przeżuwania. Produkowane są także takie batoniki, które najlepiej smakują z napojami i tak też powinny być zjadane. W czasie upałów warto unikać z kolei produktów oblanych czekoladą, która może się rozpuszczać w kieszeni. W przypadku zwykłego treningu nie ma problemu ze zrobieniem przerwy na posiłek, jednak przed dłuższymi występami (np. zawodami) warto wcześniej przetestować różne warianty i wybrać ten, który jest najwygodniejszy, łatwo się otwiera i nie sprawia kłopotów w czasie jedzenia, ani nie wymaga popijania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Blue Captcha Image
Refresh

*